-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48799 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

عبارت مِن شرّ ما خلق در سورة فلق به چه معناست؟ آيا پروردگار متعال شرّ هم ميآفريند؟

از ديدگاه فلاسفه و دانشمندان، شرّ امر عدمي است و عدم آفريدني نيست. منظور از عدمي بودن شرّ اين نيست كه شرّي در جهان وجود ندارد. ما در جهان شروري را مشاهده ميكنيم، مانند ظلم و ستم، جهل، مرض، زلزله، ميكرب و... همه اينها از نوع عدمها ميباشند، و وجود اينها از نوع وجود كم بودها و خلأها است. اين امور از اين جهت شرّ هستند كه خود نابودي و نيستي هستند يا منشأ نابودي و نيستي ميباشند.

بنابر اين شرور آفريده شده نيستند، خدا آن چه آفريده است خير محض است، قرآن در اين باره ميفرمايد: الَّذِيَّ أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُو وَ بَدَأَ خَلْقَ الاْ سًِنسَـَنِ مِن طِينٍ ; (سجده،7) او همان كسي است كه هرچه را آفريده نيكو آفريده و آغاز آفرينش انسان را از گِل قرار داد.

اين آيه، ممكن است اشاره به شرور نسبي باشد نه شرّ مطلق. نيش و زهرمار براي مار بد نيست، بلكه وسيلة دفاعي است كه خدا به او داده، ليكن براي انسان و ديگر موجودات كه از مار آسيب ميبينند بد است. مولوي ميگويد:

زهر مار آن ما را باشد حياتليك آن بر آدمي باشد ممات

پس بد مطلق نباشد در جهانبد به نسبت باشد اين را هم بدان

بنابراين هر چيزي براي خودش خوب است; اگر بد است براي چيز ديگر بد است; تيزي و برندگي شمشير و كارد براي خود آنان خوب است، ولي براي انسان يا حيواني كه به وسيلة آنها كشته ميشوند بد است، آيا ميتوان گفت عقرب براي خودش بد است; شكي نيست كه وجود عقرب و گرگ براي خود آنها خوب است و براي ديگران بد ميباشد، خدا عقرب را آفريده و وجود او براي خودش خير است و شكي نيست كه آن چه حقيقي و واقعي است وجود خودِ هر چيز است; اگر عقرب براي ما بد است، اين وجود اضافي است; وجود اعتباري و نسبي است واينها واقعي نيستند، بنابراين، شرّ مطلق در جهان نيست، بلكه همه شرور نسبي هستند و آيه هم اشاره به همين معنا دارد كه انسان از شرّ آنان به خدا پناه ميبرد.(ر.ك: كتاب عدل الهي، شهيد مطهري ; ص 111، نشر انتشارات اسلامي / پيام قرآن، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ص 487، نشر مدرسة الامام.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.